חיפוש בבלוג:

יום שישי, 11 במרץ 2011

טיפים ועזרים לקראת כל מבחן - בחשמל ובכללי

תנאים וסגנון הלמידה: 
חשוב ביותר להקדיש מחשבה לסגנון הלמידה המועדף - בקבוצה / לבד / בזוג / משולב. למידה בסביבה שקטה / רועשת... לכל אחד יש העדפה. דאגו שהדרך למידה שלכם מתאימה לכם ומאפשרת לכם את מירב הריכוז וקצב למידה המתאים לצרכיכם.

אז איך לומדים כדי להצליח? לא מספיק לקרוא פעם אחת או שתיים את החומר...



סגנון למידה שלכם

האם אתה לומד ביתר יעילות דברים שאתה רואה, ממשש, או שומע?

האם אתה לומד יותר טוב כשיש סביבך רעש, המולה ומוסיקה, או שאתה חייב שקט מוחלט?

האם אתה חייב לראות תמונות ולקרוא דפים על מנת לזכור או להבין יותר טוב?

האם מספיק ששמעת הרצאה כדי שתזכור את שנאמר בכיתה?

שאלות אלה עונות על השאלה מהו סגנון הלמידה המועדף שלך. חשוב שתהיה מודע ותתאים את התנאים שמסביבך לצרכיך!

השתמש בצורה מודעת יותר לערוץ המועדף שלך (ויזואלי - חזותי, או אודיטורי - שמיעתי).

אם אתה מעדיף לקרוא בשקט על פני דיון עם קבוצת חברים - עמוד על כך שזו תהיה שיטת הלמידה שלך... בקיצור: קבל החלטות לגבי צורת הלמידה ובדוק מדי פעם את יעילות הלמידה. לא יעיל מספיק? תשנה!



תנאי למידה

הגוף והמוח שלנו הם כמו מכונה משומנת היטב. על מנת לאפשר למכונה זאת לתפקד ברמה גבוהה, חשוב לטפח ולדאוג למכונה הזו באופן שוטף:

אכלו בצורה נכונה - הגוף זקוק לדלק! אכלו מספיק חלבונים ופחממות. בזמן למידה אינטנסיבית כדאי לדאוג למלאי של פחממות פשוטות - שוקולד, פירות - אלה מספקים דלק שירות למוח...

לפני למידה אינטנסיבית לא כדאי לאכול ארוחות כבדות המכילות פחממות מורכבות בכמות גדולה - זה עלול להרדים ולגרום לחוסר ריכוז.

דאגו לישון מספיק. המוח לא יכול לשמור על רמת תפקוד גבוה לאורך זמן במצב של חסר שינה. רצוי לשיון 8 - 6 שעות ללילה.

עסקו בספורט או בפעילות פיזית מהנה מספר פעמים בשבוע. פעילות זו בריאה גם לגוף וגם לנפש. ניתן להפיג מתחים רבים בצורה זו.

דאגו למצוא זמן גם עבור פעילויות ותחביבים המרגיעים ועושים טוב לנשמה! אלה יעזרו לך לשמור על מיקוד וריכוז מחד ועל פרופורציות אמיתיות מאידך.

בקשו הבנה ותמיכה מהסובבים אתכם (חברים, משפחה) - שעות שקטות עבור למידה, עזרה ותמיכה פיזית כאשר תזדקקו לכך. המנעו ממריבות וחיכוכים!

טפחו את הבטחון העצמי שלך - הזכירו לעצמכם ללא הרף שאתם מסוגלים להשיג כל דבר שאתם רוצים. תנו לעצמכם "מתנות"/ שבחים על הישגים שהשגתם!



תכנון זמן יעיל

כולנו מבזבזים זמן במשך היום. בדקו קודם כל מהם מבזבזי הזמן שלכם ותחשבו מה תוכלו לעשות כדי לצמצם אותם. למשל - אם אתם נוסעים כל יום שעה באוטובוס מ- ואל הלימודים, זה יכול להיות זמן טוב לקריאת מחברות, ספרים ומאמרים.

הקדישו מחשבה לסדר יומכם. כמה זמן נטו אתם מקדישים ללימודים מעבר לשעות בבית הספר/ אוניברסיטה? חלקו את הזמן הזה, כך שתוכלו להקדיש זמן גם לחיזוק הלמידה מהרצאות ושיעורים.

תחסכו הרבה מאד זמן בלמידה קראת מבחנים אם במהלך הקורס חזרתם לאחר כל שיעור במשך 20 10- דקות על החומר על מנת לוודא שזה "יושב טוב" בראשכם. בכל מקרה - אל תחכו לרגע האחרון ללמידה לקראת מבחן או לכתיבת עבודה. דברים שנעשים בלחץ - נעשים פחות טוב...



אסטרטגיות למידה מומלצות 
הכינו לוח זמנים ללמידה לקראת המבחן ותוודאו שתדבקו בו. הקציבו זמן לקריאת החומר, ארגון, העתקה או סיכום המחברת, קריאה וסיכום מתוך מקורות שהם לקריאת חובה לבחינה. תכננו מראש למידה לבד, בקבוצה עם חברים (תיאום מראש של זמנים) או אם תרצו להפגש עם המורה להבהרת נקודות מתוך החומר.

מאד חשוב לדעת מה יהיה מצופה מכם במבחן. בדקו עם המורה איזה סוג שאלות ישאלו, אילו נושאים יכוסו, כמה שאלות יהיו, מה אורך המבחן וכדומה.



עברו פעם ראשונה על כל החומר שלמדתם ובדקו:

א. האם יש לכם את כל החומר הנדרש? החסרתם שיעור או חלק משיעור? לא הספקתם לכתוב? הכתב לא ברור? השלימו את החסר בעזרת חברים ללימודים ובעזרת מקורות נוספים המצוינים בביבליוגרפיה של הקורס.

ב. האם כל החומר מובן לכם? האם יש שאלות בלתי פתורות? מושגים ומונחים לא ברורים? בררו עם המרצה והבהירו לעצמכם את שצריך להבהיר.

ג. האם כל החומר למבחן? יתכן שישנם חלקים שלא יכללו. את אלה שימו "בצד" לעת עתה.

כדי בזמן שעוברים על החומר לסמן במרקר זוהר מושגים ומנחים, משפטי מפתח, כותרות ותת כותרות. עצם הסימון יבהיר לכם בצורה ברורה את המבנה ההיררכי של החומר.

כעת, לאחר שארגנתם את החומר כולו, התחילו ללמוד ולחזור על הנושאים השונים. איך עושים את זה?

הדרך השטחית והפחות מומלצת היא פשוט לסכם ואז לשוב ולקרוא מספר פעמים את הסיכום.

באופן עקרוני, פעולת למידה יעילה כרוכה בעיבוד מנטאלי של החמר הנלמד. בעברית פשוטה - ככל שהמוח שלכם "ילעס" את החומר על ידי פעולות מנטאליות, ככה תזכרו יותר טוב את החומר.



מה עושים עם כל המושגים וקטעי המידע שאין מה להבין אלא לשנן בלבד?

אין מה לעשות, תשננו XD! אוקיי, גם במקרה הזה, ישנן מספר טכניקות שיכולות לעזור בשיפור הזכרון ומניעת העמסה:

1. יצירת אסוסיאציות ומשחקי מלים (שיהיו מצחיקים ככל שיהיו. מה שעובד- עובד!).(לדוגמא: בהיפרגליקמיה העור ב"היפר" ומתרגש ולכן הוא חם ואדום...)

2. תכניסו את המושגים והפרטים שצריך לזכור לתוך מסגרת סיפורית (היה היתה ילדה קטנה שקראו לה חמצת...).

3. תיצרו מלים שמורכבות מהאות הראשונה של מושגים. אגב יש אתר שמציע משחקי מלים מהרכבים של שמות מונחים!

4. חפשו דימויים למונחים שעליכם לזכור (היפותירואידיזם => יש נטיה להשמנה [כמו היפופותם]).


ערב לפני הבחינה

הכינו עצמכם מבחינה פיזית - התלבשו בהתאם לטמפרטורה הצפויה בחדר הבחינה (האם יש מזגן?). הביאו עמכם שעון, עט ועפרון, מחשבון ומרקר. אם יש דפים שמותר להביא (למשל נוסחאות) - דאגו להכין מראש. אם מותר להכניס דברי אוכל ושתיה למקום הבחינה - הכינו בקבוק מים, מסטיק/ שוקולד (שוקולד מספק אנרגיה מיידית למוח!).

הכינו עצמכם מבחינה מנטאלית - הזכירו לעצמכם הצלחות קודמות, הזכירו לעצמכם כמה התכוננתם לבחינה. המנעו מדאגה מה עושים סטודנטים אחרים.

דמיינו עצמכם בבחינה - דמיינו איך אתם עוברים על השאלות כשאתם במצב של רגיעה ובטחון עצמי. דמיינו איך אתם יודעים את כל התשובות, מסמנים ומגישים את המבחן. השתמשו בטכניקות הרגעה כדי להפחית תגובות של חרדה. השתדלו להמנע ממצבים מעוררי חרדה או תסכול לפני הבחינה. הקשיבו למוסיקה שעושה לכם טוב...

תדאגו לישון היטב בלילה! אל תנסו "לדחוס עוד קצת חומר" לפני השינה - זה רק ילחיץ, יעורר את המוח וימנע ממכם את הרגיעה שאתם זקוקים לה. בשלב הזה חשוב להפחית לחץ בכל דרך אפשרית: עשו מקלחת מרגיעה, הקשיבו למוסיקה מרגיעה, ראו קצת טלויזיה - כל דבר שישחרר את המוח מהעומס...




בבחינה עצמההגענו לבחינה, טיפים למבחן :
דאגו להגיע בזמן! הגיעו מספיק מוקדם כדי להשיג את המקום הרצוי לכם ולשבת ולהרגע, אך אל תגיעו יותר מדי מוקדם כדי שלא יהיה לכם זמן לדאוג ולהכניס עצמכם לחרדה. אם יש לכם בעיה להתעורר - שימו שתי שעונים מעוררים! הקציבו מספיק זמן הגעה וקחו בחשבון פנצ'רים, עיכובים, פקקי תנועה וכדומה!


השתדלו להתעלם מאחרים שמתלוננים על קושי החומר, על כך שלא למדו מספיק וכו'. התעלמו באותה מידה מחברים שמשוויצים כמה הם למדו וכמה הם יודעים...אם קשה להתעלם - הביאו איתכם ווקמן עם אזניות!





אחרי הבחינה:

תהליך הלמידה לא מסתיים עם סיום המבחן והגשתו לבוחן. למידה יעילה יותר מחייבת בדיקה חוזרת של יעילות ההכנה והביצוע במהלך הבחינה.


איך התכוננתם לבחינה? האם הקדשתם מספיק זמן להכנה? האם הזמן שהקדשתם היה יעיל? האם קיבלתם את הציון שציפיתם לו? למה?

אם הציון לא היה לרוחכם, שוחחו על כך עם המרצה ובדקו דעתו/ה על כך.

אל תזרקו סיכומים!!! שמרו הכל עד סוף הלימודים.

עברו על המחברת / סיכומים והשוו תשובותיכם לכתוב. מה גרם לכם לבחור בתשובות אלה?

בדוק את עצמך - מה למדתם על אופן הלמידה שלכם? איזה גוף ידע נוסף לכם ומה עשו כדי לשמר אותו?




אסטרגיות לביצוע מבחן מוצלח:

מבחן שאלות רב ברירה (אמריקאיות):

1. קראו היטב את ההנחיות בתחילת המבחן.

2. עברו תחילה על כל השאלות שבבחינה וחפשו את השאלות הקלות ביותר - אלה שאין צורך להשקיע בהן מחשבה בכלל ("שאלות מתנה"). זהו השלב שבו אתם הכי לחוצים ומציאת שאלות מתנה תחזק את הבטחון העצמי ותחסוך זמן.

3. כעת חזרו לתחילת המבחן והתחילו לענות על השאלות באופן שיטתי:

א. לפני שאתם קוראים את המסיחים השונים - הסתכלו רק על השאלה ("הגזע") והבהירו לעצמכם אם הבנתם את השאלה ואת הנדרש מכם.

ב. סמנו מלים חשובות כגון "בלבד", "פרט ל", "כל", "לא", "אינו", "תמיד", "החשוב ביותר", "העיקרי", "הראשון". עשו זאת גם במסיחים.

ג. צמצמו את מספר המסיחים האפשריים (כל מסיח נותן סיכוי של 25% לתשובה נכונה. אם אתם יודעים בודאות שאין סיכוי שמסיח ד' הוא נכון, הרי שהעלתם את הסיכויים של מסיחים א' ב' ו-ג' ל 33%. אם גם ב' לא נכון בודאות הרי שנשאר לבחור בין א' ל-ג' - סיכוי של 50%).

ד. אין להקדיש יותר מאשר דקה וחצי לכל שאלה (זה המון זמן!). אם לא הצלחתם בפרק זמן זה (פחות או יותר), עזבו את השאלה ועברו לשאלה הבאה. מכיון שלא כל שאלה תזדקק לדקה וחצי, לאחר שסיימתם את השאלות כולן, תוכל לחזור אל הקשות יותר.

ה. לאחר שגמרתם לעבור על השאלות חזרו אל השאלות הקשות הנותרות. יתכן שבשלב זה קיבלתם רמז או אסוסיאציה משאלה אחרת שחשבתן עליה ותוכלו לענות יותר בקלות על שאלות הקשות. בכל מקרה - שימו לב כמה זמן נשאר וחלקו את הזמן הזה למספר השאלות שנותרו לכם לפתור.[

ו. כל שאלה שלא הצלחתם בשום פנים ואופן לפתור עד תום הזמן שהקצבתם - נחשו! ככל שצמצמתם את המסיחים (ראו סעיף ג' לעיל), הסיכוי שלכם לענות נכון הוא יותר גבוה.

4. השאירו לעצמכם 10 דקות בסוף המבחן כדי להעביר תשובות לדף תשובות (אם יש), כדי לעבור ולבדוק שעניתם על כל השאלות וכן הלאה. עמדו בפיתוי ועל תשנו תשובות שכבר עניתם עליהם - יש סיכוי גדול יותר לטעות בשינוי מאשר בסימון הראשוני!

הכי חשוב - אל תנסו להיעזר בחבריכם! מעבר לעובדה שאתם מסתכנים בפסילת מבחנכם, זכרו שגם הם בלחץ וגם הם לא יודעים הכל...


טיפים חשובים - איך לא ליפול בשאלות קשות...

מבחן שאלות פתוחות:
"שפכו מידע" ישר בתחילת המבחן - אם אתם מפחדים לשכוח כל מיני נתונים, רשימות, תאריכים, נוסחאות, סטטיסטיקה וכדומה - "שפכו" את המידע בצורה נקודתית בדף האחורי של הבחינה.

קראו את הוראות הבחינה היטב. האם אתם אמורים לענות על כל השאלות או על חלקם? האם עליכם לבחור את התשובה הנכונה ביותר מבין כמה תשובות נכונות או למצוא את התשובה היחידה? האם יש רק תשובה אחת נכונה או שיתכנו כמה?

סרקו את כל הבחינה - שימו לב למספר השאלות, האם יש חלוקה פנימית ואם כן איזה חלק נראה לכם יותר קל ואיזה יותר קשה.

תכנית פעולה - תכננו כמה זמן תקציבו עבור כל חלק או עבור כל שאלה. אם יש שאלות עם ניקוד גבוה יותר - תכננו יותר זמן עבורן. התחילו עם השאלות הקלות ביותר. עברו על כל הבחינה וחפשו את השאלות עליהן תוכלו לענות עם עיניים עצומות. לאחר שעברתם על אלה, בדקו כמה זמן נשאר לכם וחלקו את הזמן הנותר למספר השאלות שנותרו. השאירו לסוף כ- 10 דקות לצורך בדיקה, תיקון טעויות, העתקה לדף תשובות וכדומה. בדקו את שעונכם כל הזמן. שימו לב שהזמן לא יברח תחת אצבעותיכם!

קראו את השאלות היטבאם יש שאלה או תשובות לדוגמא - קראו אותם היטב כי אולי יתנו דוגמא למה שהמרצה מצפה. שאלות מורכבות יש לחלק למקטעים ולקרוא שוב. אם יש מילה שאינכם מבינים - בקשו את עזרת המרצה. אל תנסו לחפש משמעויות חבויות. סמנו במרקר או בעיגול מלות מפתח כגון "פרט ל", "בלבד", "הטוב ביותר", "תמיד", "לא" וכו'.

נחשו בצורה מושכלת. הקיפו שאלות קשות בעיגול וחזרו אליהן רק לאחר שסיימתם את השאלות האחרות. חפשו רמזים בשאלה ובתשובות האפשריות - האם התחביר מתאים יותר באחת מהתשובות? "תרגמו" מלים או מונחים קשים. אם שתי תשובות נראות נכונות ולפפי ההנחיות רק תשובה אחת אפש/רית, בחרו את התשובה הטובה יותר. אם אף תשובה לא נראית, בחרו את התשובה הקרובה ביותר. נחשו רק אם אין ברירה.

הזהרו מטעויות פזיזות - קראו שוב את ההנחיות של המבחן לוודא שמיליתם את הנדרש כהלכה. קראו שוב את השאלות כדי לוודא שהבנתם את שנשאלתם. וודאו שעניתם על כל השאלות. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה